Alles van IJsselstein
Bekijk de agenda
< juli 2018 >
wk
ma
di
wo
do
vr
za
zo
26
 
 
 
 
 
 
1
27
2
3
4
5
6
7
8
28
9
10
11
12
13
14
15
29
16
17
18
19
20
21
22
30
23
24
25
26
27
28
29
31
30
31
 
 
 
 
 

RMN gaat zijladers inzetten in IJsselstein

RMN gaat zijladers inzetten in IJsselstein
IJsselstein Geplaatst 14 april 2018

Binnenkort gaat RMN (Reinigingsbedrijf Midden Nederland) de minicontainers (kliko's) in de gemeente IJsselstein legen met behulp van zijladers.

Dit zijn inzamelvoertuigen met grijparm die de chauffeur vanuit de cabine bedient. Dit betekent voor zo'n 3.000 huishoudens die gebruik maken van een minicontainer (kliko) dat zij hun container op een andere manier moeten gaan aanbieden dan ze tot nu toe gewend zijn. Bij alle huishoudens wijzigen de inzameldagen voor GFT, PMD, papier en restafval. Huishoudens krijgen hierover binnenkort een brief van RMN.

Containers met opening naar de weg

Het belangrijkste verschil ten opzichte van een traditioneel inzamelvoertuig is dat de containers met de opening naar de weg moeten worden neergezet. Dit voorkomt dat het afval tijdens het legen op straat terecht komt. Ook zorgt dit ervoor dat de klep na het legen weer dichtvalt. Bij een traditioneel inzamelvoertuig moet de container juist andersom worden neergezet, omdat de medewerkers de handvatten op de container moeten kunnen vastpakken.

Containers naast elkaar met tussenruimte

Een ander belangrijk verschil bij de zijlader is dat de containers naast elkaar moeten worden neergezet in plaats van achter elkaar. Door de containers naast elkaar te zetten kan de grijparm de containers om de beurt oppakken en legen. De containers mogen daarbij niet te dicht op elkaar staan, anders past de grijparm die de containers op moet pakken er niet tussen. Een ruimte ter grootte van ongeveer één stoeptegel aan weerszijden is voldoende.

Lagere kosten en betere arbeidsomstandigheden

Het inzetten van zijladers biedt de mogelijkheid om de routes effectiever in te delen. RMN directeur Rob Schram: "Een zijlader wordt door één medewerker bestuurd, terwijl bij een traditioneel inzamelvoertuig drie medewerkers nodig zijn. Er hoeft dus minder personeel te worden ingezet. Hiermee houden we de kosten laag. Het werk is ook fysiek minder belastend, omdat de medewerker niet meer hoeft te slepen met zware containers".

Stap in verdere mechanisering inzamelproces

Het is voor het eerst in IJsselstein dat RMN zijladers gaat inzetten. Er gaan in totaal drie zijladers rijden in IJsselstein. Voor RMN betekent dit een verdere stap in de mechanisering van het inzamelproces.

 

M Line Nederland bij Citybed IJsselstein

Meer informatie | www/rmn.nl

Reacties op dit bericht


Zelf een reactie toevoegen

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.




« terug

Wish Hairstyling
Vergadercentrum IJsselstaete
Dierenkliniek IJsselstein
ZZpijl